Lifestyle

New Month, New Habit (1/12)

By January 16, 2017 7 Comments

Januar 2017 | Træn tre gange ugentligt

Årsskifter er en perfekt tid til selvransagelse, og jeg har derfor besluttet at skyde min nye blog i gang med netop en serie om dét.
Jeg forsøger konstant at blive en bedre udgave af mig selv. Selvom det ikke er nemt at ændre på gamle, indgroede vaner og handlingsmønstre, vil jeg gøre et forsøg i al offentlighed her på bloggen med serien ”New Month, New Habit”.

Konceptet er, at jeg i starten af hver af årets 12 måneder udvælger en vane jeg gerne vil ændre eller danne, hvorefter jeg vil give denne fuld opmærksomhed én måned og derefter melde tilbage med mine erfaringer og råd, hvis du som læser godt kunne tænke dig at implementere samme vane i din hverdag.

Min hypotese er, at jeg ved at fokusere rigtig meget på én ting jeg ønsker at ændre i én måned, får lavet en anlæg til en vane for netop denne adfærd, som jeg naturligt vil prioritere højere fremover, selvom der ikke vil være udpræget fokus på vanen selv. Jeg aner helt ærligt ikke om det kommer til at fungere, men jeg er spændt på at give det et forsøg!

Årets første vane jeg ønsker at danne mig er en ægte januar-kliché; jeg vil motionere mere! Jeg kan faktisk rigtig godt lide at motionere, og har dyrket sport gennem hele min barndom. Jeg elsker konkurrence og at se fremskridt. Jeg har en naturlig interesse for sport og er ganske god til mange sportsgrene – inklusive dem med bolde. Jeg har altid været på de bedste idrætshold både tilbage i folkeskolen og i gymnasiet, og i min fritid har jeg dyrket sport i form af ridning på konkurrenceplan samt koblet af med venner omkring et godt spil rundbold/tennis/badminton/you name it så ofte jeg kunne.

Jeg må indrømme, at jeg ikke føler jeg har tiden til at kaste mig ind i en holdsport, så derfor vil mine primære kilder til motion være fitnesscenteret, løbeture, svømning og hvad jeg nu ellers kan finde på. Jeg ønsker at committe mig til at motionere 3 gange ugentligt i minimum en halv time ad gangen – hvad enten der er cardio eller vægttræning. Når jeg vælger en halv time som min minimums-tid er det med fuldt overlæg. For mig er der transporttid forbundet med at tage i fitness og jeg ved, at hvis jeg skal kunne klemme en træning ind mellem forelæsninger og møder, har jeg brug for fleksibilitet i min træningstid, hvorfor jeg har sat den lavt. Jeg vil uofficielt stræbe efter at træne en time hver gang, men en halv times løb vil jeg stille mig meget tilfreds med!

Jeg træner i perioder meget, men har det med at ryge ud af træningsvanen igen, hvilket er hammer ærgerligt, eftersom jeg får det meget bedre af at træne – især mentalt. Min selvtillid er bedre, min koncentrationsevne skarpere og jeg føler jeg kan overkomme langt flere gøremål i min hverdag. Det er hovedårsagen til, at jeg gerne vil etablere en vane med at træne tre gange ugentligt.

Jeg er spændt på at komme i gang og glæder mig allerede til at melde tilbage omkring, hvordan det er gået! Det hele bliver meget ærligt, så jeg lover naturligvis også at dele mine fails (som utvivlsomt vil opstå) med Jer.

Jeg håber at disse indlæg kan være til inspiration for alle, som er klar på at blive en bedre udgave af sig selv og har lyst til at finde et fællesskab omkring det! Lad mig vide i kommentarerne hvad I synes om konceptet her, og om I arbejder på at optimere noget ved Jer selv.

xx Cecilia

Join the discussion 7 Comments

  • Rebekka says:

    Rigtig godt tiltag. Glæder mig til at følge med.

  • Kristina Kristensen says:

    Det er en super idé. Det er noget jeg selv har overvejet – ikke lige med det med vanerne hver måned. Men med at motionere mere.
    Kan du evt lægge nogle tips op undervejs med de ting som er svært. (Tips til ikke at flade tilbage i den dårlige vane) osv 🙂

    • Cecilia Demant says:

      Jo det kan du tro! Jeg deler alle mine tanker i næste indlæg i serien! 🙂 Fedt du har lyst til at følge med

  • Kamilla Karlsen says:

    Super godt initiativ, meget inspirerende. Glæder mig til at følge med 👍

  • Anne says:

    Jeg ville SÅ gerne træne igen! Men går lige pt sygemeldt med en baby i maven og smerter i ryg og hofter 🙈 MEN har besluttet mig for at svømme, da det stort set er det eneste sport jeg kan lige pt og genoptage min gamle træning når baby er født! Mit nytårsfortsæt er ikke direkte at tabe mig eller træne mere, men blot at blive en bedre udgave af mig selv, hvad end det må indebærer – jeg ønsker mig mere energi i hverdagen og at jeg bliver den bedste supermom til vores lille dreng 👶🏻👌🏼👍🏼
    God inspiration fra din blog – TAK! ❤️

  • […] Hvis du ikke har læst det første indlæg, og synes det følgende er sort snak, kan du gøre det her. I dag vil jeg præsentere den nye vane jeg forsøger at implementere i februar, men inden da, skal […]

Leave a Reply

Cecilia Demant


Hej og velkommen til! Mit navn er Cecilia Demant, og jeg er bloggeren bag siden her. Du kender mig måske fra Youtube, hvor jeg har lavet videoer under navnet NordicBeautySecrets i mange år. Jeg er 22 år og studerer til kemiingeniør samtidig med, at jeg blogger på fuldtid. Her på min blog finder du rigtig nørdede anmeldelser, outfit posts, livsstil inspiration og meget andet godt! Jeg håber du har lyst til at følge med

Kontakt mig direkte: nordicbeautysecrets@gmail.com