Lifestyle

Når Uddannelsen Koster Dit Mentale Helbred

By February 18, 2018 No Comments

Dagens video og indlæg er meget atypisk for mig. Jeg er en forholdsvis privat person på de sociale medier, og holder mig oftest til at tale om ikke-følelsesmæssige emner såsom tøj og skønhedsprodukter. I dag tænkte jeg dog, at jeg ville åbne lidt op om min mentale tilstand. Det er en side af mig I ikke ser på de sociale medier, som som jeg ikke desto mindre døjer med.

Faktum er, at jeg er ved at ofre mit mentale helbred for at få min uddannelse. Hver fiber i min krop skriger til mig, at jeg skal væk fra DTU og jeg får ugentlige mentale sammenbrud i hysterisk gråd og angst, som konsekvens af det had jeg efterhånden har opbygget til stedet. Jeg har snart brugt 5 år i et miljø der ikke passer til mig og som jeg finder særdeles umotiverende. Jeg vælger dog at gennemføre fordi jeg er færdig til sommer, men i højeste grad fordi jeg har et konkret mål med min uddannelse som jeg er klar på at ofre meget for.

Denne video skal ikke ses som en klagesang over uddannelse. Den skal ikke ses som en kritik af DTU. Den skal ses som en debat af det psykiske pres vi udsætter os selv for i jagten på det perfekte, og her er uddannelse en stor faktor. Jeg er helt sikkert ikke den eneste der har det sådan her, og derfor mener jeg det er vigtigt at tale om det.

Hvis du ikke har tid til at se videoen lige nu for alle detaljerne, så vil jeg kort opridse mine råd til at håndtere en kraftig mental nedtur her:

#1 – Tal om det med nogen
At tale om sine problemer gør dem med det samme mindre og især mindre tabubelagte. Find en person der har forståelse for din situation – bed ikke om medynk men om forståelse. Vi har altid et valg her i livet og du har valgt din uddannelse, så du må også bære konsekvenserne. Dog har jeg lært, at mange affejer denne problematik og næsten håner den. Derfor kan det godt tage lidt tid at finde nogen du kan tale åbent om det med – det kræver en person med et sind der er i stand til at stille spørgsmålstegn ved status quo. Men tro mig; når du har fundet den person er det guld værd med støtten.

#2 – Find dit “why”
Med reference til Simon Sinek: find dit why. Hvorfor gør du hvad du gør (eller hvad du har tænkt dig at gøre)? Hånden på hjertet. Er det virkelig hvad du selv vil, eller er det hvad andre gerne vil have du skal gøre? Hvis du har et større mål med tingene, bliver det hele meget nemmere. Det er, hvad der vil få dig igennem når tingene bliver hårde. Hvis du er på en uddannelse som du ikke kan se meningen med, så vær modig nok til at spørge dig selv om det ikke er på tide at foretage et omvalg. Helt ærligt; hvad er det værste der kan ske? At skifte uddannelse er ikke at fejle, det er at tage ansvar for sit liv og sin lykke.

#3 – Hold dit mål for øje, altid
Dette råd minder lidt om det forrige, men henvender sig til dem der ved, hvorfor de har valgt deres uddannelse. Visualisér dit mål så ofte som muligt. Hvordan vil det føles at opnå det? Søg materiale omkring dit mål og lær fra folk der allerede har hvad du ønsker dig. Jeg synes især at podcasts er rigtig gode til dette. Måske du bliver motiveret af billeder der minder dig om dit mål. Hvad end der virker for dig, så sørg for at minde dig selv om dit mål dagligt. På den måde bliver hver forlæsning, hver opgave og hver eksamen et skridt der bringer dig tættere på din drøm.

#4 – Gør dig fri af andres forventninger
Dette råd er nok det sværeste at omsætte til praksis, fordi vi er så formede af det omgivne samfund på godt og ondt. Mit tip er at vænne dig selv til at stille spørgsmålstegn til, hvad andre synes du skal (stil også spørgsmålstegn ved mine tips!). Tænk selvstændigt; læser du jura fordi det er prestigefyldt, fordi dine forældre gerne vil have det, fordi det var det dine to bedste venner søgte ind på? Eller har du valgt den vej fordi du synes, at du i dette fag kan bidrage med mest positivt til verdenen og at det er din store passion? Der er kæmpe forskel. Du kan godt komme igennem på grund af de første årsager, men det bliver hårdt og du ender højst sandsynligt i min situation et par gange undervejs. Not fun. Vælg med din passion.

#5 – Lær at styre din tid
I en stresset hverdag er det afgørende at lære at styre sin tid. Især hvis du beskæftiger dig med noget du ikke er ret glad for lige for. Ved at styre din tid vil du kunne afhjælpe noget af al den dårlige samvittighed der opstår, når man udskyder de vigtige gøremål. Jeg er selv en fantastisk procrastinator, så dette er et svært punkt for mig. Jeg kan godt lide at arbejde i pomodoroer (korte, intense intervaller afbrudt af små pauser) og sætter mig hver dag ned og afgør, hvilke 3 ting der er dagens vigtigste opgaver. Jeg gør det samme hver uge og bruger desuden min kalender flittigt.

#6 – Prioriter benhårdt
Meget af den stress vi oplever kommer af at vi har et billede af, at vi skal nå det hele. Det skal vi ikke – og det kan vi ikke. Mit tip er her at prioritere benhårdt hvad der er vigtigst for dig. Måske er det at have hver fredag fri til at ses med dine veninder, din bogklub om onsdagen eller familietid. Du skal bare vide, at alle valg også betyder et fravalg så tænk over, hvad du bruger det meste af din tid på og sig til dig selv, at det er ok at vælge som du gør. Det eliminerer en masse baggrundsstøj, stress og dårlig samvittighed over aldrig at kunne nå det hele.

#7 – Få nok søvn
Dette burde virkelig give sig selv, men alt for mange mennesker får overbevist sig selv om, at de sagtens kan fungere på minimal søvn. Det er desværre meget sjældent tilfældet. Sørg for at få dine 8 timers søvn hver nat og gerne med faste sengetider og vågnetider (også i weekenden, hvis muligt). Det skaber en rytme og gør dig mest muligt veloplagt til de opgaver du sidder med. Alt vil synes mere overkommeligt hvis det bliver imødegået med et udhvilet sind. Du vil måske endda opdage at du frigør tid, fordi du vil løse nogle af dine gøremål og opgaver hurtigere. Søvn er et virkelig dårligt sted at forsøge at frigøre mere tid – så drop hellere det ekstra afsnit af Desperate Housewives.

#8 – Lær at behovsudsætte
Bare IKKE når det gælder din søvn, selvfølgelig 😉 Det jeg mener med dette tip er, at det er hårdt at nå sine mål. Selvom vi hellere vil belønne os selv hele tiden, er det nogle gange nødvendigt at bide i det sure æble og get shit done – også selvom det er både hårdt og kedeligt. Udtænk et belønningssystem der passer til dig, så du med god samvittighed kan “fejre” hverdagens små sejre. Det giver dig noget at se frem til og skaber momentum i dit arbejde.

Det var en hurtig opsummering af de tips jeg deler i videoen. Jeg vil anbefale at se den for flere detaljer, men jeg håber virkelig at mit indhold omkring emnet kan være en hjælpende hånd til de af Jer i samme situation som mig. Jeg forstår Jer. I er velkomne til at smide en kommentar og dele Jeres oplevelser. Vi unge lever i en verden med så meget stress og så meget forventningspres på vores skuldre, at det er vigtigt at have en ventil så vi ikke springer i luften (og ender som mig lige nu). Al held og lykke til Jer! You can do this.

Leave a Reply

Cecilia Demant


Hej og velkommen til! Mit navn er Cecilia Demant, og jeg er bloggeren bag siden her. Du kender mig måske fra Youtube, hvor jeg har lavet videoer under navnet NordicBeautySecrets i mange år. Jeg er 22 år og studerer til kemiingeniør samtidig med, at jeg blogger på fuldtid. Her på min blog finder du rigtig nørdede anmeldelser, outfit posts, livsstil inspiration og meget andet godt! Jeg håber du har lyst til at følge med

Kontakt mig direkte: nordicbeautysecrets@gmail.com