Lifestyle

Jeg Prøvede 5:2 Kuren I En Måned – Her er hvad der skete

By April 9, 2018 8 Comments

Sagen er den, at jeg har lagt mig en lille smule ud. Jeg skyder skylden på stress og et pakket skema, men faktisk får jeg motioneret mere end jeg plejer så virkeligheden er nok snarere, at min sukkerafhængighed har taget overhånd igen. Anyways; jeg kan godt lide at eksperimentere, så jeg kastede mig ud i periodisk fastning. Denne type fastning kommer i mange udgaver, og jeg valgte den metode de fleste nok kender som “5:2 kuren”. Jeg ved ikke om jeg vil betegne det som værende på en kur, men jeg har i hvert fald spist som jeg plejer 5 af ugens dage og holdt mig til kun at indtage 500 kcal på de resterende 2 dage i ugen. Det har stået på den sidste måned og jeg vil i dag give Jer mine erfaringer, fortælle hvad jeg har spist undervejs samt dele tips hvis I selv er interesserede i at prøve det.

Inden vi går til det praktiske; hvorfor overhovedet faste 2 dage om ugen i stedet for bare at skære ned på indtaget af kalorier generelt? Det er der faktisk flere gode grunde til: hypotesen er, at det er nemmere for mig at tage mig sammen og kun spise meget lidt 2 dage om ugen fremfor at lave en større kostomlægning generelt. Jeg er typen der spiser uden at tænke over det, så jeg skal virkelig holde mig selv i ørene for ikke at snacke for meget og det er nu engang nemmere at gøre to gange ugentligt end hver dag.

For det andet har mange mennesker rigtig gode erfaringer med denne type diæt; jeg har set min far tabe sig enormt meget på 5:2 uden det blev voldsomt for kroppen eller psyken. Studier viser generelt, at det er en mere overkommelig måde at omlægge sin kost på end at skulle skære madvarer fra, som mange diæter foreskriver.

Endvidere peger studier på, at det at faste har mange positive indvirkninger på vores krop; det regulerer insulinniveauet, giver øget klarhed i hovedet, kan booste metabolismen og nedsætte inflammationstallene i kroppen. Hvis alt dette holder stik, taler meget derfor for at forsøge sig lidt med periodisk fastning. Der er som sagt mange måder at gøre det på; nogen gør det i længere perioder ad gangen, andre hver anden dag og nogle spiser kun i tidsrummet fra 13-20 hver dag. Hvad man vælger kommer helt an på, hvad ens krop responderer bedst på. Jeg har kun forsøgt mig med 5:2, men er helt sikkert åben for at prøve andre systemer også. Jeg vil gerne høre Jeres erfaringer hvis I har nogle! Bare smid mig en kommentar.

Allright! Let’s get to it. Jeg skriver følgende dagbog-style for bedre at kunne få alle detaljerne med.

Faste dag 1 (Uge 1)
Jeg er pumped og klar på det her! Jeg har dagen forinden planlagt hvad jeg skal spise, så jeg ikke kommer i en situation, hvor jeg risikerer at smide noget dumt i munden på farten fordi jeg ikke har taget stilling. Jeg er ret sikker på, at du kommer bedst igennem faste-dagene ved at planlægge præcis hvad du skal spise så du ikke skal være kreativ on the fly – du risikerer at afspore dig selv. Dagens menu så ud således:

1 lille blødkogt æg – 72 kcal

Ørredfilet (pandestegt) – 164 kcal
100 g broccoli (i ovn m. salt og peber) – 45 kcal

I alt: 499 kcal

Jeg var faktisk overrasket over, hvor godt tilpas jeg følte mig i dag. Morgenmaden holdt mig gående længe og jeg følte først rigtig sult omkring kl. 11 (spiste morgenmad kl. 7), hvilket er ret godt i forhold til hvor lille en morgenmad det er sammenlignet med, hvad jeg normalt spiser. Jeg tror, at proteinet fra ægget og det fiberrige knækbrød var en klog måde at starte dagen på.

Frokosten var dagens sværeste måltid; jeg er ikke det store frokostmenneske, men må indrømme, at det var lidt underwhelming med 2 gulerødder og et æble. Sukkeret fra æblet gav mig dog en opkvikker, men jeg var hammer sulten kl. 15 da jeg spiste min åh så generøse eftermiddagssnack. Snacken holdt mig gående ca. 2 timer, hvorefter jeg valgte at lave en tidlig aftensmad.

Aftensmaden var til gengæld langt mere mættende end hvad jeg havde regnet med. Måske fordi jeg havde spist så lidt over hele dagen? I hvert fald oplevede jeg at føle mig 100% mæt på måltidet og den fede fisk var rigtig dejlig at spise oven på dagens øvrige, magre madvalg.

Koncentrationen og humøret tog ikke skade overhovedet. Jeg fik lavet en hel aflevering med tunge regneopgaver uden at gå kold, og følte mig heller ikke “hangry”. Det jeg lagde mærke til var, at mine arme føltes lettere (!!??) end normalt. Lidt sær observation. Jeg følte, at jeg kom godt igennem dagen og menuen var så nem som den kunne blive. Jeg er klar på en dag mere! Jeg fik kun fastet én gang i denne uge, da min sociale kalender var booket helt op med arrangementer det ville være direkte uhøfligt at afslå mad til. Jeg tog derfor et par dage, hvor jeg spiste alle dagens kalorier inden for et 8 timers vindue – en spisemetode, der har vist effekter som ved faste. Det må være next best thing. Jeg lavede også den fejl ikke at veje mig inden jeg begyndte på fasteuge 1 da jeg ikke ejede en badevægt – den kommer med posten i løbet af en dag eller to.

Faste dag 2 (Uge 2)
Fastedag 2 og jeg er igen motiveret. Jeg har planlagt en lækker menu, som godt nok har visse ligheder med fastedag 1, men håber på at kunne holde mig mæt hele dagen. Menuen var:

Røræg med spinat

1/2 løg – 23 kcal
100 g grønkål – 49 kcal

I alt: 500 kcal

Denne dag var svær at komme igennem. Jeg var godt tilfreds med morgenmaden der smagte godt, og den holdt mig mæt til ca. kl 11 (jeg spiste morgenmad 6.30). Til gengæld fik jeg det svært i timerne efter frokosten hvor de 16 mandler mildest talt var ligegyldige at indtage for min sult. Jeg spiste aftensmad allerede 17.30 fordi jeg ikke kunne holde det ud længere, og svampene var overraskende mættende. Jeg havde ingen problemer med at holde sulten i skak ud på aftenen, men jeg kunne godt mærke at mine energiniveauer var lave, så jeg drak en Redbull light for at holde mig kørende indtil sengetid.
Jeg fik vejet mig i starten af denne uge og fik et chok da det gik op for mig, at mit BMI lå i den høje ende af normalvægtig (24,5).

Faste dag 3 (Uge 2)
Jeg var lidt skræmt på at påbegynde dag 3 med tanke på, hvor sulten jeg var på dag 2. Jeg forsøgte at være lidt kreativ med aftensmaden i dag og var rigtig godt tilfreds med resultatet. Her er hvad jeg spiste:

1 medium blødkogt æg – 85 kcal

6 mandler – 30 kcal
1 stk chokolade (ups) – 45 kcal

Aftensmad:
Nudler med kongerejer, majs og chilli
Nudler – 12 kcal
100 g rejer – 100 kcal
50 g majs – 56,5 kcal

I alt: 528,5 kcal

Igen i dag var jeg så sulten efter frokost at jeg endte med at falde i og spise et stykke chokolade. “Kaloriebudgettet” blev dog ikke overtrådt med mere end 28,5 kcal så det er ikke umiddelbart noget der gør den store forskel, heldigvis. Den fejl jeg begik i dag, var at sprede min frokost ud over en længere tidsperiode for hele tiden at have noget at spise. Jeg tror en bedre fremgangsmåde er at spise det hele som ét måltid for at få en mæthedsfornemmelse. Konsekvensen af det andet var nemlig, at jeg aldrig rigtig følte mig mæt.

Aftensmaden var super god og mættende. Sukker fra majs med protein fra rejer og fylde fra nudlerne gjorde mig mega mæt. Jeg havde fundet nogle super kalorielette nudler i Føtex med bare 12 kcal pr. 100 gr. og det var virkelig hjælpsomt på en fastedag. De hed “Angel Hair Noodles” og kom i orange poser hvis du vil lede efter dem selv.

Faste dag 4 (Uge 3)
Jeg kan konkludere, at jeg har tabt mig 600g i sidste uge! Rigtig fed måde at starte sin uge på. Jeg er endnu ikke sikker på om jeg skal sætte mig et konkret vægttabs-mål med det her projekt eller bare se, hvor meget jeg egentlig taber mig. Mit BMI er nu 24,3 så jeg er på vej ned. Fedt! Med det in mente er jeg klar på endnu en faste-uge. Mandagsmenuen er som følger:

100 g skyr (neutral) – 60 kcal

1/2 dåse tomatpuré – 63 kcal
1/2 tsk sukker – 10 kcal

I alt: 508 kcal

Denne dag var rigtig svær at komme igennem. Jeg var mega sulten efter frokosten og endte med at spise tidlig aftensmad ca. kl. 17. Jeg havde rigtig svære kurser på uni denne dag, så jeg brugte meget brain-power, hvilket højest sandsynligt er årsagen til sulten. Jeg blev desværre heller ikke rigtig mæt af aftensmaden – det gør jeg faktisk normalt af den ret jeg lavede (den koster 15 kr pr. person – så billigt!), men det må være fordi jeg var så hammer sulten i løbet af dagen at jeg havde brug for mere. Lidt øv.

Faste dag 5 (Uge 3)
Vi kører hårdt på! Menuen:

1 blødkogt æg – 85 kcal

Frokost

200 g jordbær – 82 kcal

Jordskokkesuppe – 136 kcal
10 g chorizo pølse – 45 kcal

I alt: 512 kcal

Dagens optur: tænk at der er så få kalorier i jordbær! 200 g jordbær er en pæn mængde og en snack man rent faktisk bliver lidt mæt af. Det er ugens tip til folk derude. Jordskokkesuppen til aftensmad var rigtig fint mættende. Suppe er egentlig en genial måde at få “meget” mad med få kalorier ned. Jeg elsker jordskokkesuppe så det var en fornøjelse. Man kan sagtens undlade chorizoen for en endnu slankere version. Eller erstatte piskefløden med mælk – det gjorde jeg ikke, men slap stadig afsted med et rigtig godt kalorieregnskab.

Faste dag 6 (Uge 4)
Havde en super demotiverende start på ugen ved at finde ud af, at jeg har taget 500 g på i løbet af sidste uge – nu er jeg næsten tilbage til udgangspunktet (hvilket jeg ikke er helt sikker på, da jeg ikke vejede mig i første uge). Det er så surt og jeg havde mest af alt lyst til at smide håndklædet i ringen, men måtte tænke på, at ugen havde budt på Nikolajs fødselsdag som blev fejret to gange, samt en heftig vin-aften med en veninde, og alkohol er jo ikke just kalorielet. Derudover bestod min morgenmad af hvidt brød på ikke-fastedagene. Min egen skyld. Jeg kører videre – for jeg vil have dette indlæg op. Hermed præsenteres dagens menu:

Morgenmad: (you guessed it)
1 blødkogt æg – 85 kcal

220 g waldorf salat – 151 kcal

Efermiddagssnack:
20 g grønkålschips (hjemmelavede i ovnen) – 12 kcal

Aftensmad: Tortilla m. blomkål og avocado
1 tortilla – 121 kcal
100 g blomkål – 28 kcal
20 g avocado – 37 kcal

I alt: 495 kcal.

Jeg var ret godt mæt i dag, og waldorf salaten var en skøn frokost. Aftensmaden fungerede også helt vildt godt og mættede virkelig meget, så jeg gik bestemt ikke sulten i seng. Dog er timerne mellem frokost og aftensmad altid svære, og 20 g grønkålschips gjorde ikke det store, selvom de smagte skønt. Vil prøve at dele opskriften på min Youtube-kanal hvis der er stemning for det!

Faste dag 7 (Uge 4)
Sidste fastedag i dette eksperiment og så skal jeg veje mig på mandag! Jeg rejser til Bologna i morgen, så jeg er lidt bekymret for, hvad der venter af vin og ekstra meget mad her sidst på ugen. Så meget desto vigtigere er det at komme godt igennem denne dag. Menuen:

100 g skyr (naturel) – 60 kcal

1/2 dåse tomatpuré – 63 kcal
1/2 tsk sukker – 10 kcal

I alt: 455 kcal

Overordnet en god dag med moderat sult hele dagen. Jeg går ud fra, at det bare er præmissen på en kur som denne. Jeg får spist masser af frugt og grønt kan jeg konkludere, hvilket er rigtig fedt! Nu er jeg spændt på at veje mig mandag efter jeg vender hjem fra Bologna.

Endeligt resultat
Hvad er så resultatet af at have “sultet” mig selv 2 gange om ugen den sidste måned? Med al den planlægning og alt det afsavn der er involveret kan jeg – drumroll, please – afsløre, at jeg har tabt mig … 300g …

LÆS. DET. IGEN.

300 g!? Are you kidding me?? Jeg er mildest talt tosset. Det var bestemt ikke hvad jeg havde håbet eller skrevet under på! Jeg synes godt nok der har været meget opmærksomhed fra min side på fastedagene og jeg har holdt ud, så jeg er vildt skuffet over resultatet. Jeg har selvfølgelig haft noget rejseaktivitet den sidste uge og fik ikke vejet mig i uge 1 (gjorde det først i uge 2), så der er lidt usikkerheder forbundet med det præcise vægttab, men ikke desto mindre er det stadig meget lidt. Jeg havde regnet med at tabe i omegnen af 2 kg, så skuffelsen er stor.

Well, nu har jeg prøvet det. Jeg har rapporteret helt ærligt omkring mine fremskridt – eller mangel på samme – samt givet mig selv en idé om, at der faktisk går rimelig meget mad på 500 kcal. Jeg håber også, at menuerne kunne være til inspiration for de af Jer, der gerne selv vil prøve 5:2 og som forhåbentlig får bedre succes med det end hvad jeg fik.

Vil I læse et indlæg med tips til at komme igennem en 5:2 kur? Jeg føler, at jeg har lært rigtig meget og er bestemt ikke afvisende for at tage en fastedag her og der, men det bliver ikke et fast spisemønster for mig med den måde min krop har reageret. Jeg vil forsøge at lave en generel livsstilsomlægning i stedet med en kostdagbog for at kortlægge, hvor mine svagheder ligger.

Jeg vil meget gerne høre Jeres erfaringer med 5:2 hvis I har nogen, eller blot Jeres tanker om indlægget her. Var det brugbart? Kunne I lide long-read formatet? Fyr løs i kommentarerne!

Tak fordi I læste med.

Skide godt indlæg! 🙂

• Pernille says:

Rigtig godt indlæg!
    En anden gang synes jeg du burde tage mål i stedet for at veje dig og bruge BMI. Vægt og BMI kan være misvisende, hvis du nu havde tabt fedt, men taget på i muskler 🙂

• Cecilia Demant says:

Jeg har faktisk en vægt der måler muskelmasse, vandindhold og fedtprocent som jeg har kigget på for du har helt ret! Vægt og BMI alene er på ingen måde retvisende. Jeg har bare foretrukket at holde de værdier for mig selv, da de er lidt for private for mig at dele personligt 🙂 Tusind tak for din ros!

• Rikke says:

Jamen du har jo heller ikle fastet!?
    Du har spist 3 gange om dagen, på dine fastedage.
    En faste er 1 højst 2 måltider med mindst 6-8 timers mellemrum. Ellers får man ikle det udbytte du beskriver i starten. Din fordøjelse er holdt i gang hele tiden. Derudover skal en fastedag helst være uden hurtige de hurtige kulhydrater som ris, pasta og kartofler. Stivelsen nedbrydes til sukker i kroppen, påvirker blodsukkeret så man kan blive utilpas og forsinker fedtforbrændingen. Det samme gælder frugt!

På spisedagen er det vigtigt du spiser nok, ellers holder kroppen på fedtet!

Lav en udregning her:

• Tina says:

Jeg bliver sulten af at læse om dine faste dage 😂 Ift faste tror jeg enormt meget på den gavnlige effekt for kroppen. Jeg spiser mit første måltid kl 12 og mit sidste senest kl 20. (Jeg ved ikke om det er faste? 🤣) Jeg har lagt mærke til at når jeg spiser mere fedt er jeg mæt længere 🤔 Men super fedt indlæg, det er spændende at læse om dine erfaringer med det. Kunne dog være fedt med noget mere “videnskabelig/nørd-viden” omkring hvordan faste påvirker kroppen i indlægget.👍

• Emily says:

Jeg er typen der går all in på en sund, varieret kost med motion der skal være sjov. Det er dels til grund for, at jeg som barn og ung havde mange år hvor jeg var rigtig dårlig i anorexi – hvilket faste kurer ofte får mig at tænke på. Noget af det jeg lærte i min behandling var, at når man faster suger kroppen all energi til sig, og man kan faktisk risikere at øge i vægt – derimod, hvis man spiser en lille smule i lidt mere faste intervaller vil kroppen også kunne forbrænde den energi der kommer ind i stedet for at suge det til sig, og lægge det i gemme depoterne 🙂